Tiedote koskien lisenssivakuutuksen ehtojen muutosta

Tiedote koskien lisenssivakuutuksen ehtojen muutosta!

Alkuperäisen tiedotteen pääset lukemaan TÄÄLTÄ

Lisenssivakuutuksen ehtoja muutettiin Suomen Valjakkourheilijoiden liiton hallituksen päätöksellä ja muutos astuu voimaan, kun uusi lisenssikausi käynnistyy.

Lisenssivakuutuksen voimassaolo on herättänyt keskustelua ainakin sosiaalisen median alustoilla ja osin levitetty tieto on virheellistä. Tällä tiedotteella koitamme selkeyttää asioita.

Muutosten tavoitteena on VUL:n jäsenmaksun maksavien jäsenseurojen tasa-arvoinen kohtelu. Vanhan vakuutuksen piiriin kuului muutamia liittoon kuulumattomia yhdistyksiä, joiden kilpailuissa ja tapahtumissa lisenssivakuutus on ollut voimassa. Nämä liittoon kuulumattomat yhdistykset poistettiin vakuutuksen piiristä.

Suomen Valjakkourheilijoiden liitto toimii valtion tukien turvin, kuten monet muutkin urheilujärjestöt. Suomen Valjakkourheilijoiden liiton vakaa talous turvaa meidän jokaisen harrastuksen jatkuvuutta ja mahdollistaa lasten ja nuorten valjakkoharrastuksen tukemisen, kuten tähän asti olemme pyrkineet tekemään. Koska raha on jatkuvasti tiukemmalla ja tukien saaminen edellyttää toiminnan todentamista ja yksityiskohtaista raportointia, liiton on kerättävä tietoa seurojen tapahtumista ja harrastajamääristä. Tämän vuoksi on tärkeää saada jäsenseurojen tapahtumat liiton tietoon ja avoimet tapahtumat kalenteriin.

Uuden eläinten hyvinvointilain myötä liitto pyrkii ottamaan koirien hyvinvoinnin voimakkaammin huomioon toiminnassaan. Olemme liittona vastuussa siitä, että jäsenseurat sitoutuvat noudattamaan eläinten hyvinvointia koskevia säädöksiä. Ilmoittamalla tapahtuman liitolle järjestävä seura sitoutuu noudattamaan liiton eläinten hyvinvointiin asettamia sääntöjä. Lisäksi seuroilla on ilmoitusvelvollisuus havaitessaan rikkeitä tai puutteita eläinten hyvinvoinnissa.

Myös urheilijoiden ja toimihenkilöiden hyvinvointi, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja häirintävapaa harrastusympäristö ovat liitolle tärkeitä asioita, joita olemme velvollisia valvomaan. VUL:n toiminnassa mukana olevat seurat sitoutuvat kiusaamisvapaaseen toimintaan ja voivat ilmoittaa liitolle, mikäli toiminnassa havaitaan kiusaamista tai häirintää. Tämä mahdollistaa sen, että epäasialliseen käytökseen voidaan puuttua.

Seuraavaksi vastauksia kysymyksiin:

Lisenssivakuutuksen voimassaolo vaatii, että harrastaja on ostanut vakuutuksen sisältävän lisenssin. Lisenssi on mahdollista ostaa myös ilman vakuutusta.

Lisenssivakuutus on voimassa 24/7 yksityishenkilön valjakkourheiluharjoittelussa.

Kilpailutoiminnassa Suomessa lisenssivakuutus kattaa VUL:n alaiset kilpailut, jotka löytyvät kalenterista.

Lisenssivakuutus kattaa myös VUL jäsenseurojen järjestämät REK-, REKÄ- (Kennelliiton) ja hiihtokokeet (Suomen Palveluskoiraliiton).

VUL:n alaisten kilpailujen lisäksi se kattaa VUL jäsenseurojen järjestämät kilpailuharjoitukset ja tapahtumat, jotka ovat ilmoitettu liitolle. Liiton nettisivuilla on erillinen lista muista tapahtumista, joissa vakuutus on voimassa. Näitä voivat olla esim. seuran jäsenille tarkoitetut harjoitukset tai pikkujoulut, joissa on myös harjoitukset. Jos seuran järjestämä toiminta ei sisällä harjoittelua, ilmoitusta ei tarvitse tehdä. Tällaisia tapahtumia ovat esimerkiksi kokous tai luento. Yksityishenkilöiden ei tarvitse ilmoittaa tapahtumistaan, ainoastaan seurojen. Esimerkkinä: kaveriporukan yhteistreenit ovat harjoitustoimintaa, mutta seurojen järjestämät tapahtuvat seurojen toimintaa.

Olympiakomitean tarjoama Tuplaturva on käytössä vain VUL:n jäsenseurojen tapahtumissa.  Tuplaturva on järjestäjän ja talkoolaisten turva. Se korvaa myös sivulliselle tapahtumasta aiheutuneet vahingot.

Ulkomailla vakuutus on voimassa IFSS:n ja sen alla toimivien seurojen ja yhdistysten kilpailuissa sekä näihin tähtäävissä harjoituksissa.

Kiitos tähän mennessä saadusta palautteesta, jonka avulla epäkohdat nousivat keskusteluun. Toivomme jatkossakin asiallista ja kehittävää palautetta. Sosiaalinen media ei ole paras alusta palautteen antoon, joten palautteet toivotaan sähköpostitse tai soittamalla. Palautteen voi antaa puheenjohtajalle, toimistolle tai koko hallitukselle. Ajantasaiset yhteystiedot löydät www.vul.fi osoitteesta.